1046127.jpg

Taas sorruin tilaamaan Confetista uuden kakku-vuoan...Tätä lumiutalevuokaa olin kyllä halunnut jo niin kauan, kuin olin sen ekan kerran Wiltonin kuvastossa nähnyt.
Ja perinteisellä piimäkakulla vuokaa testasin. (Ensimmäinen kakku tosin meni roskiin, kun unohdin soodan ja kakku jäi aivan littanaksi. En sitten edes paistanut sitä kypsäksi.)
Mutta tämä onnistui ja oli hyvänmakuista! Ohjeen olen ottanut muistaakseni Valion sivuilta...


Maustekakku

4 dl piimää
1,5 dl sokeria
2 dl siirappia
3 tl kanelia
1 tl kardemummaa
1 tl inkivääriä
1 tl neilikkaa
1,5 tl soodaa
(2 dl rusinoita) jätin pois
7 dl vehnäjauhoja
175 g margariinia tai voita

1. Sekoita piimä, sokeri ja siirappi. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet (ja rusinat). Lisää sulatettu rasva.
2. Sekoita taikina tasaiseksi ja kaada voideltuun vuokaan.
3. Paista 175 asteessa 45-60 minuuttia.

Tästä ohjeesta tuli juuri sopivan kokoinen kakku tuohon vuokaan, ja olen tehnyt tällä ohjeella myös ruusu-vuokaan ja on sopiva siihenkin. Eli tätä ohjetta ei tarvitse tuplata näihin selvästi isompiin kakkuvuokiin.

1046126.jpg

Tässä kakku vielä ilman koristeita.

*************************************************

Ja sitten ihan aiheen vierestä...
Tänään sain lopultakin aikaiseksi lähteä metsään hakemaan sammalia ja niistä tein sitten sammalkuusen. Olen tällaisen "kuusen" tehnyt jo monena syksynä, mutta tänä vuonna sen valmistuminen vain kesti kamalan kauan :) 
Pohjana on siis kanaverkosta muotoiltu kartio ja sammalia tökin melkein kaikki reiät täyteen. Viime vuonna laitoin myös kartion sisälle sammalta, mutta nyt jätin sen tyhjäksi. Saa nähdä, pysyykö kuusi nyt kasassa vai kaatuuko tuulen yltyessä...  Pikkujoulun aikaan lisään siihen vielä valot.
Kettuterroristien blogissa oli jokin aika sitten sammalista ja kanaverkosta tehty nalle ja sydämiäkin olen nähnyt sammaleesta tehdyn. Kun vaan olisi aikaa kokeilla kaikkia kivoja juttuja.... :)

1046128.jpg