
Ullan Elämä makeaksi-blogista otin ohjeen näihin lihapiirakoihin ja siskolta lainasin rasvakeitintä. Tuli melkoisen hyviä, vaikka itse sanonkin, varsinkin kun sisälle laittoi pari nakkia ja kurkkusalaattia, mutta maistui kyllä ilman niitäkin ![]()
Tässä ohje suoraan Ullalta kopioituna, hän oli käyttänyt kalkkunan jauhelihaa, mutta itse laitoin sikanautaa.
Lihapiirakat
5 dl maitoa
50 g hiivaa
1 tl suolaa
2 dl hiivaleipäjauhoja
10 dl vehnäjauhoja
100 g voita tai margariinia
täyte:
3 dl keitettyä riisiä
400g jauhelihaa
2 sipulia
3 keitettyä kananmunaa
1½ tl suolaa
1 tl mustapippuria
- Liuota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen. Lisää suola ja alusta jauhot taikinaan. Lisää pehmeä rasva ja vaivaa taikina kimmoisaksi. Anna taikina levätä peitettynä täytteen valmistamisen ajan.
- Keitä riisi ja kananmunat kypsiksi. Paista jauheliha ja pilkottu sipuli pannulla, mausta seos. sekoita täytteen ainekset keskenään.
- Kaulitse kohonnut taikina noin sentin paksuiseksi levyksi ja ota siitä halkaisijaltaan noin 15 cm pyöreällä muotilla paloja.
- Laita jokaiselle palalle 2-3 rkl täytettä ja nipistä reunat hyvin kiinni. Anna piirakoiden kohota.
- Kuumenna öljy 180 asteeseen kattilassa tai rasvakeittimessä ja kypsennä piirakat molemmin puolin kauniin kullanruskeiksi. Valuta lihapiirakat leivinpaperin päällä.

Kommentit